Kategoriler
Soru / Cevap

Adetimden 6 Gün Sonra Kanama Başladı Oruç Tutabilir Miyim?

Sizden gelen soru:

* Adetimden 6 gün sonra kanama başladı bugün 3. günü devam ediyor oruç tutabilir miyim? *

Sponsorlu Bağlantılar

Cevap:

Sorunuzun cevabı ile ilgili konuları aşağıda sizinle paylaşıyoruz. İyice okursanız sorunuzun cevabını fazlasıyla alacaksınız.

İstihaze Kanı ve Oruç

Istıhaze, sözlükte akmak demektir Istılahta ise, âdet ve lohusalık sureleri dışında bir hastalık sebebiyle kadının cinsel organının iç kısmındaki bir damardan akan kana denır(Menhelu’l-Varıdın, s 74).

Istıhaze kanı, âdet ve lohusalık kanlarının men ettikleri şeylere men etmez. Tanı kendisinden ıstıhaze kanı gelen kadın, temiz bir kadın gibidir. Kur’an’ı okur, mushafı ele alabilir, camı ve mescıdlere girebilir, tavaf yapabilir, kocasıyla cinsel ilişkide bulunabilir ve ıstıhaze kanı kesildiği vakıi yıkanması lâzım gelmez. Kendisinden bu tur kan gelen kadına mustehaze adı venlır(Tahiavı, s 118).

Istıhaze kanının yalnız abdestı bozduğu hadislerle sabittir Hz Ayşe’den şöyle rivayet edilmiştir. Fatma bıntı Ebı Hubeyş, Hz Peygambere hitaben “Ya Rasulallah ben ıstıhaze kanı gören bir kadınım, bir turlu temizlenemiyorum, namazı bırakayım mı?” diye sordu. Efendimiz şöyle buyurdu “Bu ancak damar(dan gelen bir kanjdır, âdet değildir. Âdet vakti geldiği zaman, namazı bırak, âdet suresi geçince kanı yıka, guslet ve namaz kıl”(Buharı, Adet, 8/25, Müslim, Adet, 14) . Diğer taraftan Hz Peygamberin Hanne bıntı Cahş’a ıstıhaze halinde oruç tutmasını ve namaz kılmasını emrettiği nakledilir. Kendisinden ıstıhaze kanı gelen kadın, abdestten önce avret yerlerini yıkar. Kanı durdurmak veya azaltmak amacıyla pamuk veya bez kullanarak tedbir almaya çalışır.

11 ayın sultanı Ramazan

Adet Dışında Görülen Kanamalar ve Oruç

10 günden fazla olan adet günleri özür sayılır. İki adet halinin arasında 15 gün geçmişse ondan sonra gelen kan hayız kanı olarak değerlendirilir. Kadınlar adet hallerine çok dikkat etmelidirler. Çünkü bu haller, onların birçok din görevleri ile ilgilidir. Bu konu ile ilgili başlıca meseleler şunlardır:

Kadınlar en az dokuz yaşlarında buluğ çağına erer ve adet görmeye başlarlar. Elli veya elli beş yaşlarında da “Sinn-i İyas” denilen adet görmeme devresine girerler. Bu yaştan daha önce adetten kesilen kadınlar da vardır.

Adet müddetinin en azı üç gündür (yetmiş iki saattir). En çoğu da on gün, (iki yüz kırk saat) Bu iki zaman arasında görülecek kanlar, adet kanı sayılır. Bu zaman içinde devamlı olarak kanın gelmesi gerekmez, ara sıra kesilebilir. Örnek: Bir kadın üç gün kan gördükten sonra iki gün kanı kesilse ve arkasından üç gün daha devam etse, bu sekiz günün hepsi adet gününü teşkil etmiş olur.

İki adet arasındaki temizlik haline Tuhr (Temizlik) hali denir . Bunun müddeti on beş günden az olamaz. Fakat bundan çok olabilir Tuhr hali aylarca ve senelerce devam edebilir.Böyle temizlik hali devam eden kadına Münteddetü’t-Tuhr (Temizliği devamlı) denir.

Bazı kadınların adet günleri, sayılan belli günlerdir. Örnek: Her ay beş veya yedi veya dokuz gün adet görürler. Böyle bir kadına “Mu’tade” denir. Bir adet, bir kez meydana geldiği üzre kararlaşmış olabilir. Şöyle ki: Henüz adet görmeye başlayan bir kız, ilk kez sekiz gün kan görse, sonra yirmi iki gün temiz olsa, bu şekilde adeti kararlaşmış olur. Ondan sonra devamlı olarak kendisinden bir hastalık sebebiyle kan gelecek olsa, onun hem adet günleri, hem de temizlik günleri her ay o şekilde hesab edilir.

Bazı kadınlarda adet günleri değişik olur. Şöyle ki: Bir ay beş gün diğer ay altı gün adet görebilirler. Bu durumda ihtiyatlı hareket etmek gerekir. Böyle bir kadın, altıncı gün oldu mu yıkanır, namazlarını kılar ve eğer ramazansa orucunu tutar; çünkü bu altıncı gündeki kanın illet (istihaze) kanı olması muhtemeldir. Fakat bu altıncı gün çıkmadıkça, cinsî münasebette bulunamaz, boşanmışsa iddeti dolmuş sayılmaz.Çünkü bu altıncı günün kanı, hayız kanı olmak ihtimali vardır.

Bir adetin değişmiş olması için, ona aykırı iki adet hali görülmelidir. Örnek: Her ay beş gün adet gören bir kadın, sonra iki kez dört gün veya iki kez altıgün kan görse, onun adeti beş günden dört güne veya altı güne geçmiş olur.

Sonuç: Adet, bir defa ile yerleşir, iki defa ile değişebilir. Bununla beraber İmam Ebû Yusuf’a göre, adet bir defa ile değişmiş sayılabilir. Buna yeni adetin eskisini bozup onun yerini alması anlamında “Fesh-î adet” de denilmektedir.

Belli günler devam eden bir adete aykırı olupda on günden fazla devam etmeyen kanlar, adet kanı sayılır. Bu halde adet değişmiş olur. Örnek: Her ay yedi gün kan gören bir kadın, sonra on gün kan görse, hepsi hayız kanı sayılır. Bu halde adeti yedi günden on güne geçmiş olur. Fakat belli günlerden sonra gelen kan, belli günlerle toplandığı zaman on günden fazla olursa, yedi günden ziyade olan kanlar hayız kanı sayılmaz, İstihaze (illet) kanı olur. Şöyle ki: Böyle yedi gün kan gören bir kadın sonradan on bir veya on iki gün kan görmeye başlarsa, bunun adet edinilmiş yedi günlüğü hayız kanı olur Sonraki dört veya beş günü istihaze (illet) kanı olur.

Yine: Her ay başından itibaren beş gün adet görmekte olduğu farz edilen bir kadın, bu adeti üzere kan gördüğü gibi, bundan iki gün veya üç gün veya beş gün önce de kan görmüş olsa, bunların hepsi adet sayılır; çünkü adet sayısı on günü geçmemiştir. Fakat kan görme günlerinin tümü bu şekilde on günden fazla olursa, yalnız adeti olan o beş günde gördüğü kan hayız kanı sayılır, adet edindiği günlerden fazla olan bütün kanlar istihaze (illet) kanı sayılır.

Adet görmekte olan bir kadından bir hastalık sebebi ile devamlı olarak kan gelecek olsa, onun hayız ve temizlik hallerindeki belli günlerine göre hüküm verilir. Örnek: Her ay başından itibaren on gün kan gören bir kadın, ondan sonra yirmi gün veya altı aydan noksan olmak üzere şu kadar ay ve gün temizlik üzere olsa, onun adeti böyle kararlaşmış olur . Sonra böyle bir kadından devamlı olarak kan gelse, yine eski şekli üzere her ayın ilk on günü hayız, diğer yirmi günü veya şu kadar ay ile günü de temizlik hali sayılır. Fakat temizlik müddeti tam altı ay veya daha ziyade bulunmuş olursa, temizlik müddeti altı aydan bir saat noksan kabul edilir ki, bu müddet, gebelik halinin en az zamanıdır.

Yine: Yeni hayız görmeye başlayan bir kızın adeti kararlaşmaksızın kanı akıp devam etse, her aydan on günü adetine sayılmış olur Diğer yirmi günü de temizlik müddeti kabul edilir.

Bir hastalık veya önemsememe neticesi adet günlerini unutmuş olan bir kadına “Mütehayyire” denir. Böyle bir kadının gördüğü akıntı kesilmeyecek olsa, onun adeti hakkında kuvvetli olan görüşü ile işlem yapar. Kuvveti fazla olan bir görüşe sahib değilse, ihtiyat olan yolu benimser. Boşanmış ise, iddeti için on gün, temizlik müddeti de altı aydan bir saat noksan olmak üzere takdir edilir. Diğer bir görüşe göre: Temizlik müddeti iki ay kabul edilir Bunun namaz ve oruçları üzerinde ayrıntılı bilgi vardır. Bu konu ile ilgili geniş bilgi, İmam Sarahsî’nin “Mebsûd” isimli kitabında vardır.

Adet görme çağına gelen bir kız, ilk kez görmeye başladığı kandan dolayı hemen namazını bırakır ve oruçlu ise, orucunu kaza etmek üzere sonraya bırakır. Evli ise, cinsi ilişkide bulunmaz Böyle bir kıza “Mübtedie” denir. Bu kan üç günden az bir zaman içinde kesilirse, hayız kanı olmadığı anlaşılır. O zaman bırakıp kılmadığı namazları kaza etmesi gerekir. İmam Azam’dan nakledilen bir görüşe göre, ilk başlayan bu kan üç gün devam edip de hayız kanı olduğu bilinmedikçe, namazı terk etmez ve orucuna da devam eder.

Hayız müddeti içinde gelen kan tamamiyle kesilmedikçe, adet son bulmuş olmaz. Bu kan, siyah, kırmızı, yeşilimtrak veya sarı olabileceği gibi bulanık ve toprak rengi de olabilir. Adetini tamamlamış olan bir kadından gelecek akıntı bembeyaz bir renkte bulunur.

Bir kadının görmekte olduğu adetini, kocasına karşı inkar etmesi veya gerçeğe aykırı olarak adet gördüğünü söylemesi helal değildir.

Adet görmekte olduğunu söyleyen bir kadın, iffetli ve saliha bir kadın ise, sözü kabul olunur; değilse kabul olunmaz. Ancak doğru söylediğine inandırıcı bir hal olursa, kabul edilir. Mesela, söylediği söz, adetinin başlangıç zamanına rasgelmişse, o halde dediği kabul olunur.

Hayız ve nifas müddetleri dışında, rahimden akan kana istihaze yani, hastalık kanı denir. İstihaze kanı, hayız ve nifas kanından farklıdır. Bu kan, damardan geldiği için, ince ve kokusuzdur. Tıpkı burundan vesaire âzalardan akan kan gibidir. Bir özür ve hastalık kanıdır.

İstihaze kanı, ne oruca, ne de namaza engel değildir. Cinsî münasebete de mâni olmaz. Ancak istihaze hâlindeki kadınlar, özürlü hükmünde bulunurlar. Özürlülerin tâbi olduğu hükümlere uygun olarak ibadetlerini yaparlar Asr-ı Saâdette bir gün bir kadın Peygamberimize gelerek:

“Benden devamlı kan gelir, namazı bırakayım mı?” diye sormuştu Peygamberimiz de cevaben:

“Hayır, o damardaki bir hastalıktandır, hayız değildir. Âdet vaktin gelince namazı bırak, âdet hâlin geçince guslederek temizlen ve bundan sonra her vakit namazı için ayrı abdest alarak namazlarını kıl. Tekrar âdet hâli gelinceye kadar böyle yapmaya devam et” buyurmuşlardı. Bu rivayet, istihaze hâlinin özür hâline ait hükümlere tâbi olduğunu açıkça göstermektedir.

Adet ve Oruç Hakkında Soru Cevaplar

Adetli kadının oruç tutamamasının nedeni hayız mıdır, yoksa hades midir?
Adetli kadının oruç tutmasının sebebi hayızdır

Ramazanda adetli kadının kanaması fecirden en az ne kadar önce kesilirse o günün orucunu eda etmesi gerekir?
Kanaması on günden önce kesılmışse fecirden önce susul alacak ve niyet edecek kadar, kanaması on günden sonra kesilmisse ecre niyet edecek kadar vakit kalmışsa o gunun orucunu eda etmesi gerekir Bu durumda yatsı namazını da kaza etmesi lâzım gelir

Kadının âdet görmesiyle orucu hemen bozulur mu?
Evet, Güneş batmadan az önce de olsa hemen bozulur

Kefaret orucunu tutmakta olan bir kadın âdet görse orucunu yeni baştan tutması gerekir mi?
Hayır, gerekmez 128 Çunku kadınların bu halden kurtulmaları mumkun değildir

Bir kadın âdet gününü sanarak orucunu bozarsa ve o gün âdet olmazsa kendisine kefaret gerekir mi?
Evet, kendisine kefaret gerekir

Bir kadın ay halinde İken oruca niyetlenip de fecirden önce temlzlense orucu sahih olur mu?
Evet, sahih olur Çunku önemli olan fecirden önce temizlenmesidir

Gündüz âdetten temizlenen bir kadının İftar vaktine kadar yiyip İçmekten sakınması gerekir mi?
Evet,gerekir Ancak oruçlu olan bir kadın gunduz âdet olursa orucunu bozması gerekir Akşama kadar oruçlu gibi durması caiz değildir

Bir kadın yemin kefareti olan oruca başlasa ve tamamlamadan âdet görse temizlendikten sonra yeniden başlaması
gerekir mi?
Evet, yeniden başlaması gerekir Çunku kadının uç günden ibaret olan yemin kefaretinin orucunu ıkı âdet arasında tutması mumkundur(Şafıı mezhebine göre yeniden başlaması gerekmez)

Kadının zamanında ziyaret tavafını yapmak, ramazanda mukabeleye devam etmek vb. nedenlerle âdetini
geciktirmesi İçin İlâç kullanmasında bir sakınca var mıdır?
Hayır, bir sakınca yoktur

Âdet kanaması kesilen kadın gusulden önce oruca niyet edebilir mi?
Evet, niyet edebilir

Adet halinde tutulmayan oruçlar kaza edilince peş peşe tutulması gerekir mi?
Hayır, gerekmez

Bir kadın âdet gününde oruç tutmayı veya namaz kılmayı nezrederse geçerli olur mu?
Hayır, geçerli olmaz

Ramazanda bir kadın Güneş batmadan önce cinsel organının İç kısmına kanın geldiğini hlssetse ve Güneş battıktan
sonra cinsel organının dışına çıktığını görse orucu bozulur mu?
Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf’a göre bozulmaz İmam Muhammed’e göre ise bozulur

Nafile oruca başlayıp da âdet gören bir kadının bu orucu sonradan kaza etmesi gerekir mi?
Evet gerekır(Şafıı mezhebine göre gerekmez)

Kadının âdet halinde İken tutamadığı oruçları âdetten kesildikten hemen sonra kaza etmesi gerekir mi?
Hayır, hemen gerekmez, daha sonra da kaza edebilir

Âdet kanaması kesilen kadın yıkanmadan niçin oruç tutabiliyor da namaz kılamıyor?
Çunku orucun haram olması hades sebebiyle değil âdet sebebiyledir Fakat namazın haram olması hem âdet hemde hades sebebiyledir.

Sponsorlu Bağlantılar

“Adetimden 6 Gün Sonra Kanama Başladı Oruç Tutabilir Miyim?” için 3 yanıt

Adetin başladığı günden itibaren 10 gün olacak.10 günden sonra oruç tutulur ve bu 10 günden sonra görülen her türlü kan özür kanı sayılarak gusul alınıp oruç tutulmaya devam edilir.

Ya bu bahsettiginiz iki adet arasi onbes gun adetin ilk gununden mi bittigi gunden mi sayiliyor ben 10gun adet gordum adetimin bitiminden 10 gun sonra tekrar oldum oruc tutabilirmiyim acil cevap lutfen zor durumdayim

Ya bu iki adet arasi derken adetin ilk gununden bu yana onbes gun mu bittikten sonra mi ben 10 adet gordum adetimin bitisinden 10 sonra tekrar bidaha oldum oruc tutanilirmiyim acil cevap istiyorum lutfennn

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

RenkliNOT