Sizden gelen soru:
* Türk müziğinin bestekarlarından sadettin kaynak hayatı ve eserleri dahil olmak üzere tanıtınız? *
Cevap:
Sadettin Kaynak Kimdir?
Sadettin Kaynak (d. 1895, İstanbul – ö. 3 Şubat 1961, İstanbul), klasik Türk müziği bestecisi.
Ali Alâaddin Efendi’nin oğludur. 1895 yılında İstanbul’un Taşkasap semtinde doğmuştur. Sesinin güzelliği nedeniyle genç yaşta hafız olmuştur.Öğretmenleri; Hafız Melek Efendi, Kasımpaşa Küçükpiyale Cami İmamı Hafız Cemal Efendi, Neyzen Emin Dede ve Muallim Kâzım Uz’dur. Dinî müzik ile din dışı müziği birlikte yürütmüş; ilk bestesi olan hüzzam şarkısı “Hicran-ı Elem”i 1926 yılında yazmıştır. İlk Türkçe ezanı da seslendiren Saadettin Kaynak’tır.
Müzik eğitimini İstanbul Üniversitesi’nde tamamlamış ve daha sonra Güney Doğu Anadolu’da yerel müzikler üzerine araştırmalar yapmıştır.1940-1950 yılları arasında seksenin üzerinde film müziği bestelemiştir. 1955 yılında felç geçirmiş; 3 Şubat 1961 tarihinde İstanbul’daHaydarpaşa Numune Hastanesi’nde ölmüştür. Merkez Efendi Mezarlığı’nda gömülüdür.
Saadettin Kaynak’ın vasiyeti:
Bu evde benim bir pardösüm, iki kat elbisem, bir bavulum, bir radyom, bir buzdolabım var. Bunları Gülfiye (eşi)’ye bırakıyorum. Benim evimde birikmiş param yoktur. Emri hak vaki olduğu zaman Sıraselviler’deki apartmanımın 1, 3, 9 numaralı dairelerinden kiralar alınıp cenazemin teçhiz ve tekfinine (kefenleme işlemi) sarf edilsin. Cenaze namazım Nuruosmaniye Cami Şerifi’nde kılınsın. Merkezefendi’de kabrim hazırdır. Kabir taşımı Gülfiye yaptırır. Yazılacak şey şudur: Sultanselim Cami Şerifi Başimamı ve Sultanahmet Cami Şerifi İkinci İmamı ve Hatibi Meşhur Bestekâr Hacı Hafız Sadettin Kaynak’ın ruhuna fatiha.
Sadettin Kaynak, vasiyetinde sözü geçen Sıraselvilerdeki apartmanı varlık vergisiyle zor duruma düşen bir vatandaştan satın alır ve ölünceye kadar eski sahibinden kira almaz.
42 ayrı makamda yazdığı 330 kadar eseri bulunmaktadır.
Sadettin Kaynak Hayatı
Sâdeddin Kaynak 1895 yılında İstanbul’da doğdu. Babası Fatih Câmii hocalarından Ali Alaeddin Efendi, annesi Havva Hanım’dır. İlk zamanlarında Hâfız Sâdeddin Bey olarak tanınmıştır. Bulunduğu semtte ilk ve orta öğrenimini tamamladıktan sonra ilâhiyat fakültesinden mezun oldu. Balkan Savaşı’nın çıktığı yıllarda (1912), “İlâhiyat Zabiti” olarak askerlik görevini yapmak üzere Diyarbakır’a gönderildi. Bu münasebetle Elazığ, Harput, Malatya, Mardin gibi illerimizi dolaştı. İstanbul’a döndükten sonra çalışmalarını kişisel çabası ile sürdürdü. Cumhuriyet’in kuruluşundan sonra, o yıllarda adını duyurmuş bir sanatkâr olarak birkaç kez Çankaya Köşkü’ne çağrıldı. Atatürk’ün emri ile Kur’an-ı Kerîm’in savaşla ilgili âyetleri üzerine ordu komutanlarına konferans verdi.
1926 yılında plâk doldurmak üzere Berlin’e, çeşitli tarihlerde Viyana, Paris ve Milano’ya gitti. Türkiye’de de plak doldurdu. 1953 yılında Sultanahmed Câmii ikinci imamlığına tayin edilmişti. Beyin kanamasına bağlı olarak 1955’de sol tarafına felç geldi. Son yıllarının Kadıköy Koşuyolu’nda bulunan iki katlı evinde hasta olarak geçirdi. Bu sıralarda nota defterini her mûsıkî severin yararlanmasına açmıştı. Mûsıkîşinas dost ve arkadaşlarının ziyaretinden memnun olur, en yakın arkadaşlarının aramamasından yakınırdı. Hastalığı ağırlaşınca Haydarpaşa Numûne Hastahanesi’ne kaldırıldı. Nihayet 3 Şubat 1961’de burada öldü. 4 Şubat 1961 Cumartesi günü Nuruosmaniye Câmii’nde kılınan cenaze namazından sonra, tekbir ve ilâhilerle Topkapı Merkezefendi Mezarlığı’nda toprağa verildi. Zehra Hanım’la evli olan Kaynak, dört çocuk babasıydı.
Sesinin güzelliği çok küçük yaşlarında çevresinin dikkatini çekerek ilk mûsıkî derslerine Hâfız Melek Efendi’den ilâhi meşk ederek başladı. Bununla yetinmeyerek, o zamanlar Darüşşafaka’da műsıkî öğretmeni olan Kâzım Uz’dan yararlandı.Daha sonra Şeyh Cemal Efendi’ye devam ederek Durak, İlâhi ve dört-beş fasıl meşk etti. Kendi ifadesine göre bu hocasından geçtiği ilk eser Tab’i Mustafa Efendi’nin Bayati makamındaki Ağır Semaisiymiş. Hattat ve neyzen Emin Efendi’den de yararlanmıştır. Başlangıçta nota bilmeyen, bestelerini başkalarının notaya aldığı Kaynak, sonraları eserlerini bizzat notaya alacak kadar nota öğrendi. Kimseden ders almadan, önce bildiği eserleri notaya alarak geliştirdi. Bütün bunlardan da anlaşılacağı gibi, düzenli bir mûsıkî eğitimi görmemesine rağmen mevcut kabiliyetini kullanarak bu sanatta ilerlemeyi başardı. Her ne kadar plâklar doldurmuş, şarkılar ve gazeller okumuş bir kimseyse de Sâdeddin Kaynak’ı bir ses sanatkârı olarak düşünmek doğru değildir. Onun Türk Műsıkîsi’ndeki yeri bestekârlığıdır.
Sâdeddin kaynak bestekârlığa, 1926 yılında Berlin’e giderken yol arkadaşı olan “Hicran-ı elem…” sözleri ile başlayan bir şiirini Hüzzam makamından besteleyerek başladı. Eserleri hakkında bir değerlendirme yapmadan önce, onun bestekârlığını birkaç yönden ele almak ve incelemek gerekir. Çünkü, hakkında en çok tenkide neden olan film şarkıları bestekârlığının elbette bir gerekçesi vardı.
Kaynak, mûsıkîmizin ustalarının henüz hayatta bulunduğu yıllarda geleneklere bağlı sanatkârlardan ders alarak bu sanatın içine girmiş, yeteneği ve merakı ile bilgisini giderek geliştirmişti. Bu nedenle mûsıkîmizdeki beste formlarının geleneklerine uymuş, büyük-küçük her formda gerçekten sanatlı ve güzel eserler vermiştir. Bu eserlerinden çok film şarkılarının üne kavuşması Kaynak için bir talihsizlik olmuştur. O halde bu film şarkılarını ileri sürerek, bugünkü yoz mûsıkîye zemin hazırladığını söylemek bir ölçüde büyük haksızlık olur.
Bunu toplumsal gelişmelerde, geniş halk kitlelerinin műsıkî zevkinin basite kaymasında aramak gerekir. Ayrıca sinema sanatı gibi hem göze, hem de kulağa seslenen bir olayın etkisi yabana atılacak gibi değildir. Kaldı ki o yıllarda “Kanto” ve benzeri mûsıkî akımları vardı ve “Arabesk” denen yoz müzik büyük ilgi görüyordu, Kaynak, buna da hiç itibar etmemiştir.
İkinci olarak doğu illerimizde vatanî görevini yaparken, çok zengin ve renkli folklorik özelliği olan bu yörelerde incelemeler yapmıştı. Halk Mûsıkîmizin bölgesel motiflerini derinlemesine incelemiş, bu motifleri sanatkâr benliğinde yoğurarak bir form ortaya koymuş, şarkı ile türkü arası bir özellik taşıyan üslûbunu eserlerinde ustalıkla kullanmıştır. O yörelerin özelliği olan uzun havaları ve Hoyrat ezgilerini bazen ritmli, bazan resitatif olarak pek çok eserine yansıtmıştır. Bu gibi eserleri bestelerken yine bu yörelerde çok kullanılan Hüseyni, Gerdaniye, Muhayyer gibi makamları seçmiş, çoğuna “Dağî”özellik vermiştir. Güneş, Fırat, Gurbet Mektubu (Göresin mi geldi beni meleğim?), Ağlarım çağlar gibi, Batan gün kana benziyor, Bağrıma taş basaydım v.b. eserlerinde bütün yansımalarını, renk ve kokularını bulmak mümkündür.
Filmcilik o yıllarda Avrupa ve Amerika’da hızla ilerlemiş, pek çok dünya klasiği filme alınmış ve müzikaller çok moda olmuştu. Ülkemizde de buna karşı bir heves başlamıştı. II.Dünya Savaşı çıkınca hem bu endüstri durdu, hem de çevrilmiş olan filmler gelmez oldu. İşte bu sıralarda Mısır’da bu tür filmlerin çok kötü kopyaları yapılıyor, ucuz fiyatla Türkiye piyasasına sürülüyordu. Bu arada dublaj sanatı gelişerek filmler türkçeleştirildiğinden filmlerin müziğinin de türkçeleştirilmesi uygun görülmüştü. Sâdeddin kaynak bu ihtiyaçtan yola çıkarak Seksen beş Arap filmini ayrıca Allah’ın Cenneti, Kahveci Güzeli, Yavuz Sultan Selim ağlıyor gibi Türk filmlerini de seslendirdi. Bu gibi filmlerin orijinalinde müzikli bölümlerin süresi çok uzundu; bizim beste şekillerimiz bu süreye yetmiyordu. Ayrıca eserlerin sözleri filmin konusu ile ilgili olmalıydı. Böylece Vecdi Bingöl devreye girerek eserlerin sözleri ona sipariş edildi. Bol aranağmeli, usűl ve makam geçkili, geleneksel beste şekillerine benzemeyen yepyeni bir form olan film müziği bestekârlığı doğmuş oldu. Seslendirdiği ilk film “Leyla ile Mecnun” dur. Bütün bu noktalar ve bu gerçekler gözönüne alınacak olursa, Sâdeddin Kaynak’ı üç açıdan incelemek gerekir.
Birinci açıdan, bestekârlık geleneklerimize bağlı olarak büyük ve küçük formlarda eserler veren büyük bir bestekârdır.
İkinci yönden,halk mûsıkîmizin geleneksel şekillerini, sanat műsıkîmizin duyuş ve anlayışı ile yorumlayan bir sanatkâr olarak dikkati çeker.
Üçüncü yönden ise, bazı zorunluluklar ve ihtiyaçtan ileri gelen film müziği bestekârı olarak görünmesidir.
Bazı revülerin müzikli bölümlerini de bestelemiştir. Dinî mûsıkî eserleri de vardır. İlâhi bestekârlığında da başarılıdır. Çok verimli bir bestekâr olmasına rağmen eserlerinin tam bir listesi yoktur.
O günler olduğu gibi bugün de çok popüler olan Kaynak, tek başına ve Hafız Kemal Efendi ile plak doldurmuştur. Plağa okuduğu ilk eser Mustafa İzzet Efendi’nin Bayati makamındaki Durak’ıdır. Eserlerinin çoğu plaklara okunmuş; Münir Nureddin Selçuk, Safiye Ayla ve Müzeyyen Senar’ın seslendirdiği eserleri satış rekorları kırmıştır. Zaten kendisi de bu sanatkârları Sever, bu sanatkârların okumasını istermiş. Bilinen eserlerinin 5 ilâhi, 3 gazel Plağı, 2 beste, 1 marş bestesi ile şarkı, türkü, fantezi ve film müziği eserleri olarak Yüzseksen eserden meydana geldiği söylenir.
Mûsıkîmize büyük hizmeti geçmiş bu değerli insanı saygıyla ve rahmetle anıyoruz….
Önemli Eserlerinden Bazıları
- Gönül Nedir Bilene Gönül Veresim Gelir – Nihavent
- Leyla Bir Özge Candır – Segâh
- Niçin Baktın Bana Öyle – Uşşak
- Yadeller Aldı Beni – Hicaz
- Çile Bülbülüm Çile – Muhayyer
- Ben Güzele Güzel Demem – Mahur
- Gönlüm Seher Yeli Gibi- Hüzzam
- Benim Yârim Gelişinden Bellidir – Hicaz
- Tel Tel Taradım Zülfünü – Hicaz
- Kara Bulutları Kaldır Aradan – Karcığar
- Muhabbet Bağına Girdim Bu Gece – Segah
- Dertliyim Ruhuma Hicranını – Segâh/Nihavent
- İncecikten Bir Kar Yağar – Segâh
- Enginde Yavaş Yavaş – Hicaz
- Gönlümün İçindedir Gözden Irak Sevgili – Hicaz
- Leylakların Hayali – Hüzzam
- Bir Rüzgardır Gelir Geçer Sanmıştım – Segâh
- Ela Gözlerine Kurban Olduğum –
- Yanık Ömer – Hüseyni ( Atatürk ‘ün en sevdiği türkülerden )
- Bahar bitti güz bitti -nihavend
Sadettin Kaynak Bütün Eserleri
MAKAM | TÜR | ESER ADI | USUL |
Marş | Korkma sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak | ||
Fantezi | Yolcuyum durmak olmaz | ||
Acem Aşiran | Şarkı | Bulutlar kokunu getirir bana | Düyek |
Acem Aşiran | Şarkı | Daha sevdamı açarken seveli | Aksak |
Acem Aşiran | Şarkı | Gam çekme gönül nolsa baharın sonu yazdır | Curcuna |
Acem Aşiran | Fantezi | Güzel kız | Semai |
Acem Aşiran | Beste | Merhem koyup onarma sinemde kanlı dağı | Lenk Fahte |
Acem Aşiran | Fantezi | Nideyim bilmem elinden senin feryad edeyi | Sofyan |
Acem Aşiran | Fantezi | Gönül sana tapalı | Sofyan |
Acem Aşiran | Şarkı | Gönül seni ayık bulsam | Düyek |
Acem Aşiran | Şarkı | Bu hal zuhur etmesin bir daha | Düyek |
Acem Kürdi | Fantezi | Söyleyin nerde o göz nuru gönül sevgisi yar | Düyek |
Bayati–Araban–Buselik | Şarkı | Beyaz göğsün bana karşı açma beni öldürür | Curcuna |
Bayati | Şarkı | Bir gözyaşının incileşip aktığı andı | Sengin Semai |
Bayati | Türkü | Gemim gidiyor baştan yelkenleri kumaştan | Düyek |
Bayati | İlahi | Ruhuma sunduğun mukaddes günah | |
Bayati | Şarkı | Ümid yolu ümid yolu serab mı | Düyek |
Bayati | Şarkı | Her sinede bir gam gelen ağlar giden ağlar | Ağır Aksak |
Bayati | Şarkı | Aşkın fecri yükseldi müjdeler olsun gönül | Düyek |
Bayati Araban | Fantezi | Geldi bir hale gönül | Curcuna |
Bayati Araban | Şarkı | Gonca idik gül olduk | Sofyan |
Bayati Araban | Fantezi | Kalbin yine niçin küstü | Düyek |
Bayati Araban | Şarkı | Ömrümün neşesiz geçti baharı | Aksak |
Bayati Araban | Türkü | Rumeli’nin dağı taşı hazin ağlıyor | Aksak |
Bestenigar | Şarkı | Çiçekten nağmeden bir deste bağlar | Curcuna |
Bestenigar | Şarkı | Ey gönül bu derde düştün derdinin dermanı | Düyek |
Bestenigar | Şarkı | Söyle git ağlanacak halini dildara gönül | Sofyan |
Bûselik | Fantezi | Seviyorum seni kalbimin üstünde eğildim | Düyek |
Evc | Türkü | Ela gözlerini sevdiğim dilber | Düyek |
Evc | Şarkı | Doğuyor ömrüme bir yirmisekiz yaş güneşi | Düyek |
Evcara | Şarkı | Göklere yeşil gözlerinin | |
Evcara | Şarkı | Yıllarca elim kalbimin üstünde eğildim | Düyek |
Gerdaniye | Şarkı | Gözler mavi yüz penbe | |
Gerdaniye | Şarkı | Yar ayrılık yaktı beni | Sofyan |
Gerdaniye | Şarkı | Zeyneb’im uçtu gitti | Sofyan |
Gerdaniye–Bûselik | Fantezi | Saçlarıma ak düştü sana ad bulamadım | Sofyan |
Gülizâr | Türkü | Bağrıma taş basaydım basaydım da susaydım | Sofyan |
Gülizâr | Türkü | Tutam yar elinden tutam | Curcuna |
Hicaz | Fantezi | Açılırsın güzelim | Aksak |
Hicaz | Türkü | Bana yardan vazgeç derler | Aksak |
Hicaz | Fantezi | Ben ağlarım eller güler bu da başa gelecekmi | Düyek |
Hicaz | Fantezi | Ben bir garip kuşum yurdum yuvam yok | Raks Aksağı |
Hicaz | Şarkı | Benim gönlüm bütün sevmek bütün duymak | Curcuna |
Hicaz | Fantezi | Bu yerler ne füsun–kardır | Düyek |
Hicaz | Şarkı | Bülbüller gibi çiler | Sofyan |
Hicaz | Şarkı | Dertli dolab | Semai |
Hicaz | Türkü | Ela gözlerine kurban olduğum | Düyek |
Hicaz | Şarkı | Ey şanlı beldenin kahraman kızı | Düyek |
Hicaz | Fantezi | Gel sevgilim gel geçmiyor sensiz hayat | |
Hicaz | İlahi | Gelin ey aşıklar Allah diyelim | |
Hicaz | Şarkı | Gönlümün içindedir gözden ırak sevgilim | Düyek |
Hicaz | Türkü | Hazan ile geçti gülşen–ı bustan | Curcuna |
Hicaz | Türkü | Kahraman Türk anası hey memesiz Fadime | Aksak |
Hicaz | Şarkı | Muhabbet bağına girdim bu gece | Sofyan |
Hicaz | Şarkı | Senelerden beri hasret çekerek yare gönül | Aksak |
Hicaz | Şarkı | Ümidlerim hep kırıldı | Düyek |
Hicaz | Türkü | Yeşil gözlerini ufkuma ger ki | Curcuna |
Hicaz | Fantezi | Enginde yavaş yavaş günün minesi soldu | Düyek |
Hicaz | Fantezi | Tel tel taradım zülfünü | Aksak |
Hicaz | Türkü | Benim yarim gelişinden bellidir | Raks Aksağı |
Hicaz | Şarkı | Açıldı gül figan etmekte bülbül nev–bahar oldu | Aksak |
Hicaz–Aşîran | İlahi | Ey menba–ı cuy–bar–ı rahmet | |
Hicazkar | Fantezi | Beni sana bağlayan gözlerinin rengidir | Düyek |
Hicazkar | Şarkı | Bugün mutlu günümüz bayram oldu günümü | Curcuna |
Hicazkar | Fantezi | Çiçeklerin gülüyor sevincinden | Düyek |
Hicazkar | Şarkı | Günlerce durmadan coşar ararım | Türk Aksağı |
Hicazkar | Fantezi | Hey pınar derin pınar | Sofyan |
Hicazkar | Şarkı | Leyla aceb neden ses vermiyor feryadıma | Düyek |
Hicazkar | Şarkı | Sarsam seni gönlümce güzel bahtıma kansa | Sofyan |
Hicazkar | Şarkı | Yücelerden nazlı nazlı süzülen ay | Sofyan |
Hicazkar | Şarkı | Yüzün güllerden ince sesin bülbüllerden tatlı | Düyek |
Hicazkar | Şarkı | Çözmek elimde değil gönlümü senden kadın | Düyek |
Hüseyni | Türkü | Ağlarım çağlar gibi | Curcuna |
Hüseyni | Türkü | Ay doğarken gecelerde | Düyek |
Hüseyni | Şarkı | Ayrılık yıldönümü kalbime yadın doluyor | Nim Sofyan |
Hüseyni | Şarkı | Ben bir çoban kızıyım | Oynak |
Hüseyni | Şarkı | Bingöl’lerden süzülürsün inersin | Nim Sofyan |
Hüseyni | Şarkı | Bir yanık ozanım gönüldür sazım | Düyek |
Hüseyni | Şarkı | Esmer bugün ağlamış | Curcuna |
Hüseyni | Şarkı | Fırat kenarının ince dumanı | Curcuna |
Hüseyni | Şarkı | Gönül civan ister boylu boyunca | Sofyan |
Hüseyni | Türkü | Göresin mi geldi beni meleğim | Aksak |
Hüseyni | Şarkı | Gözler var anam gözler var | Düyek |
Hüseyni | Şarkı | Güneş yüzlü sünbül var | Aksak |
Hüseyni | Şarkı | Hasret kavuşturan geliyor | Düyek |
Hüseyni | Türkü | Haticem saçlarını dalga dalga taratmış | Sofyan |
Hüseyni | Şarkı | Karşı dağdan uçan turna | Nim Sofyan |
Hüseyni | Türkü | Keklik dağlarda çağılar | Sofyan |
Hüseyni | Türkü | Manastır | |
Hüseyni | Türkü | Senin yazın kışa benzer bir sevdalı başa ben | Curcuna |
Hüseyni | Şarkı | Sinede bir gönül var | Aksak |
Hüseyni | Türkü | Yanık Ömer her savaştan bir yara taşıyor | Aksak |
Hüseyni | Şarkı | Yavuz Ali kükredi acı bir nara attı | Aksak |
Hüseyni | Türkü | Yüce dağ başında yatmış uyumuş | Aksak |
Hüseyni | Türkü | Zeynebim uçtu gitti nazlı bir kuştu gitti | Düyek |
Hüseyni | Şarkı | Bağrıma taş basaydım | Düyek |
Hüzzam | Şarkı | Artık bu bahçede | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | Aşkın beni durmaz yakar | Düyek |
Hüzzam | Şarkı | Batarken ufukta bu akşam güneşi | Sofyan |
Hüzzam | Şarkı | Beklerim hergün bu sahillerde mahzun böyle | Devr–i Hindi |
Hüzzam | Şarkı | Bir yer ki sabah olmayacaktır adı gönlüm | Devr–i Hindi |
Hüzzam | Fantezi | Çıkar yücelerden haber sorarım | Curcuna |
Hüzzam | Şarkı | Çok aradım ruhuma eş olacak kızı | Semai |
Hüzzam | Şarkı | Erzurum’da bağ olmaz | Aksak |
Hüzzam | Fantezi | Gönül derdlerin biter | Düyek |
Hüzzam | Şarkı | Gözlerinden içti gönlüm neşeyi | Düyek |
Hüzzam | Fantezi | Güzel terk etme beni | Nim Sofyan |
Hüzzam | Şarkı | Hicran–u elem sine–ı pür–hunumu dağlar | Devr–i Hindi |
Hüzzam | Şarkı | Kalbim kanıyor durmadan | Curcuna |
Hüzzam | Şarkı | Leylakların hayali salkımların emeli | Curcuna |
Hüzzam | Şarkı | Meğer çok sevilenler birgün unutulurmuş | Curcuna |
Hüzzam | Fantezi | Mehtablı gecelerde biz sahile inerdik | Devr–i Hindi |
Hüzzam | Şarkı | Ne hazindi o akşam bırakıp gittin beni | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | O siyah gözlerini bir daha olsun göreyim | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | O siyah gözlerini bir daha olsun göreyim | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | Saatlerce başbaşa kaldığımız geceler | Curcuna |
Hüzzam | Fantezi | Sevgi ne demek bilmem gönlümce bir bilen | Düyek |
Hüzzam | Şarkı | Söyle zalim nerdesin | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | Sular gibi akar çağlar | Aksak |
Hüzzam | Şarkı | Uzaktan merhaba olmaz | Düyek |
Hüzzam | Şarkı | Bin hüzün çöktü yine gönlüme akşamla ben | Düyek |
Hüzzam | Fantezi | Gönlüm seher yeli gibi daldal dala esem diy | Aksak |
Hüzzam | İlahi | Alma tenden canımı aman Allah’ım aman | Düyek |
Isfahan | Şarkı | Fariğ olmam eylesen yüzbin cefa sevdim seni | Düyek |
Karcığar | Türkü | Ağlarım çağlar gibi | |
Karcığar | Şarkı | Dağları hep kar aldı gülleri hep har aldı | Aksak |
Karcığar | Şarkı | Gam çekme gönül nolsa baharın sonu yazdır | Sofyan |
Karcığar | Türkü | Gece gündüz uyku girmez gözüme | Düyek |
Karcığar | Türkü | Kara bulutları kaldır aradan | Aksak |
Karcığar | Şarkı | Tanburamın ince kıvrak beli var | Türk Aksağı |
Kürdilihicazkâr | Fantezi | Bir esmer dilberin vuruldum hüsnüne | Curcuna |
Kürdilihicazkâr | Şarkı | Bir gün yaşadık hatırası yıllara erdi | Sengin Semai |
Kürdilihicazkâr | Şarkı | Damlalar damla damla içimde çağlar gibi | Sofyan |
Mahur | Şarkı | Alemde minnet etmez gönül artık feleğe | Devr–i Hindi |
Mahur | Türkü | Ben güzele güzel demem | Düyek |
Mahur | Fantezi | Filiz oldum büküldüm uzandım kollarına | Nim Sofyan |
Mahur | Türkü | Hoş geldin evimize şiir oldun dilimize | Düyek |
Mahur | Şarkı | İpek saçların tel tel | Düyek |
Mahur | Fantezi | Nasıl yanık olmasın nağmeleri sazımın | |
Mahur | Şarkı | Olsa da hoş kokulu dikenidir gül yolu | |
Muhayyer | Şarkı | Ada’ya gel gidelim bir gececik bizde kal | Aksak |
Muhayyer | Şarkı | Ay doğdu batmadı mı | Sofyan |
Muhayyer | Şarkı | Bahar oldu düştüm dile | Düyek |
Muhayyer | Fantezi | Ben yıllarca yanmışım sen de büsbütün yak | Raks Aksağı |
Muhayyer | Fantezi | Bu çiçeklerden kim alır | Düyek |
Muhayyer | Fantezi | Bu gece mehtabı koynuna almış | Düyek |
Muhayyer | Türkü | Bülbülüm gel de dile | Düyek |
Muhayyer | Fantezi | Def dümbelek çengi çemen gönlümüze neşe | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Gece gündüz uyku girmez gözüme | Düyek |
Muhayyer | Türkü | Gece gündüz uyku girmez gözüme | Düyek |
Muhayyer | Türkü | Gökler perisi gibi pırıl pırıl Emine | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Gönlümde bülbül Fatma | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Gurbet elde yaman oldu halimiz | Curcuna |
Muhayyer | Şarkı | Güneş gibi şahsım olsa | Aksak |
Muhayyer | Türkü | Güzeller içinde teksin | Sofyan |
Muhayyer | Şarkı | İndim yar bahçesine yine düştüm yareli | Sofyan |
Muhayyer | Türkü | İndim yarin bahçesine yine düştüm yareli | Düyek |
Muhayyer | Fantezi | İşta seni seven benim senin aşkınla ölenim | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Karşıda kara yonca der göreyim boyunca | Türk Aksağı |
Muhayyer | Fantezi | Kır oğlanın davarı dereye iner yaylaya | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Pınar başında sandım | Aksak |
Muhayyer | Türkü | Sürmeyi göz üldürür | Aksak |
Muhayyer | Fantezi | Yine dumanlı dağlar yollar geçilmez oldu | Sofyan |
Muhayyer | Şarkı | Yolculuk var | Düyek |
Muhayyer | Türkü | Ne zaman görsem onu ayaklarım dolaşır | Düyek |
Muhayyer | Şarkı | Batan gün kana benziyor yaralı cana benziyo | Curcuna |
Muhayyer | Şarkı | Esmerim kıyma bana | Curcuna |
Muhayyer Kürdi | Fantezi | Akşam yine gülgen yine akşam | Sofyan |
Muhayyer Kürdi | Fantezi | Aman güzel Maçka’lı | Düyek |
Muhayyer Kürdi | Şarkı | Bir içim su gibi özlerim seni | Düyek |
Muhayyer Kürdi | Şarkı | Dağlara nur doğsun bağlar süslensin | Aksak |
Muhayyer Kürdi | Fantezi | Gönlüm özledikçe görürdüm hele | Düyek |
Muhayyer Kürdi | Fantezi | Hani bir gündü şu derdim sana da geçse dedi | Curcuna |
Muhayyer Kürdi | Türkü | Karlı dağlar yıldızı | Düyek |
Muhayyer Kürdi | Şarkı | Şükrü çavuş Mudanya’lı şehid | Aksak |
Muhayyer Kürdi | Şarkı | Yine bahar oldu coştu yüreğim | Düyek |
Müstear | Şarkı | Şebabet geçti artık zevk–ı mazi bir serab oldu | Düyek |
Nevâ | Şarkı | Hicran gönül belası | Türk Aksağı |
Nevâ–Bûselik | Fantezi | Elbet gönüllerde sabah olacak | Sofyan |
Nev’eser | Şarkı | Hicranla harab oldu da sevda eli gönlüm | Aksak |
Nihavend | Şarkı | Aşk böyledir aşk böyledir | Sofyan |
Nihavend | Fantezi | Bahar bitti güz bitti artık bülbül ötmüyor | Curcuna |
Nihavend | Şarkı | Baldan daha lezzetli arıdan haşarısın | Aksak |
Nihavend | Şarkı | Bir hayal alemi içindeyim ben | Düyek |
Nihavend | Fantezi | Bir hayal iken visalin gitmez gözümden hay | |
Nihavend | Fantezi | Dertliyim ruhuma hicranımı sardım da yine | Düyek |
Nihavend | Fantezi | Enginde yavaş yavaş minelendi sular | Düyek |
Nihavend | Fantezi | Ey ipek kanatlı seher rüzgarı | Düyek |
Nihavend | Şarkı | Güller ne hoştur renkler ne ince | Nim Sofyan |
Nihavend | Fantezi | Hatırla ey gönül hoş geçen demi | Düyek |
Nihavend | Şarkı | Hatırla ey gönül hoş geçen demi | Düyek |
Nihavend | Şarkı | İlkbahara bürünmüşsün gül yüzüne şal olay | Aksak |
Nihavend | Fantezi | Kalblerden dudaklara yükselen sesi dinle | Düyek |
Nihavend | Şarkı | Kirpiklerinin gölgesi güllerle bezenmiş | Düyek |
Nihavend | Fantezi | Mehtaba bürünmüş gece | Düyek |
Nihavend | Şarkı | Ne derd kalır ne hüzün bir sudur akar zaman | Düyek |
Nihavend | Şarkı | O gözler siyah gözler | Sofyan |
Nihavend | Şarkı | Sevgi kaanunun aldım o ilahi sesini | Sofyan |
Nihavend | Fantezi | Söyle ey esmer güzel | |
Nihavend | Şarkı | Tez geçse de her sevgide bin hatıra vardır | Yürük Semai |
Nihavend | Şarkı | Yalnız seni sevdim seni yaşadım | Semai |
Nihavend | Fantezi | Menekşelendi sular sular menekşelendi | Semai |
Nihavend | Şarkı | Gönül nedir bilene gönül veresim gelir | Curcuna |
Nihavend | Fantezi | Aşkın susuz bağında pınar gibi çağlarım | Aksak |
Nihavend | Şarkı | Gel göklere yükselelim gel de seninle | Aksak |
Rast | İlahi | ||
Rast | Şarkı | Ben şehid–ı badeyim dostlar demim yad eyle | Düyek |
Rast | Fantezi | O dudaklar yine yaz geldi de bülbülleşiyor | Düyek |
Rast | Fantezi | Söyle kuzum hayaline biraz unutayım | |
Rast | Şarkı | Benim olsan seni gir gül gibi koklar sarardı | Düyek |
Segah | Fantezi | Aşk yolunda bağrı yanık yolcular | Düyek |
Segah | Fantezi | Bir rüzgardır gelip geçer sanmıştım | Düyek |
Segah | Fantezi | Derman kar eylemez ferman dinlemez deli | Düyek |
Segah | Şarkı | Ey bu topraklar için toprağa düşmüş asker | Sofyan |
Segah | Şarkı | Feryad | Düyek |
Segah | Fantezi | Gönlümü aşka düşürdüm | Düyek |
Segah | Şarkı | Gönülden yadın mı var | Curcuna |
Segah | Türkü | İncecikten bir kar yagar | Curcuna |
Segah | Fantezi | Sevenler sevilenler gülden çekenler | Aksak |
Segah | Şarkı | Ayrılık yaman kelime | Düyek |
Segah | Şarkı | Leyle bir özge candır | Düyek |
Sultaniyegah | Şarkı | Gönül harareti sönmez ne mey ne kevserle | Curcuna |
Sultaniyegah | Şarkı | Yeşiller ummanlar kadar derin olurmuş | Düyek |
Suzinak | Şarkı | Hicran dolu geceler bahtım gibi karadır | Düyek |
Suzinak | Şarkı | Saki yeni sevdim bana sen eski şarab sun | Aksak |
Şedd–i Araban | Şarkı | Gecemiz kapkara sakıy sun elin nur olsun | Aksak |
Şehnaz | Şarkı | Dalda bir ishak öter | Düyek |
Şehnaz–Buselik | Beste | Gözlerin mest olduğun demlerde ey şeh naz | Muhammes |
Şevk–Efza | Şarkı | Durup ta bakışın bütün cihan değer | |
Tahir | Şarkı | Dizlerine kapansam kana kana ağlasam | Düyek |
Tahir | Şarkı | Gelinin yüzünde ipek duvaklar | Aksak |
Tahir–Buselik | Şarkı | Vardım ki yurdundan ayağ göçürmüş | Curcuna |
Uşşak | Türkü | Aşk yolu gönül yolu gülle dikenle dolu | Düyek |
Uşşak | Fantezi | Bir gündü Leyla’nın yüzüne daldı | Curcuna |
Uşşak | Şarkı | Bir hakıykat anladım dünyada herşey yalan | Müsemmen |
Uşşak | Türkü | Bu gece düğün dernek | Düyek |
Uşşak | Şarkı | Dıştan viran bağlıyım | Aksak |
Uşşak | Şarkı | Dursun Kaptan | Türk Aksağı |
Uşşak | Şarkı | Gemim gidiyor baştan | Raks Aksağı |
Uşşak | Şarkı | Gördüm seni birgün yeni açmış güle döndüm | Düyek |
Uşşak | Türkü | Gül derler bana gül derler | Düyek |
Uşşak | Şarkı | Hem aşkım hem ümidim hem de neşemsin | Curcuna |
Uşşak | Türkü | Hoy deniz Karadeniz | Türk Aksağı |
Uşşak | Şarkı | Mihnetle geçen ömrüme bir penbe şafaksın | Düyek |
Uşşak | Fantezi | Ne yaptım kendimi nasıl aldattım | Düyek |
Uşşak | Fantezi | Niçin baktın bana öyle dargın mısın yoksa | Sofyan |
Uşşak | Şarkı | Perişan ömrümün neşesi söndü | Aksak |
Uşşak | Fantezi | Sevda dolu gözleri cana yakın | Düyek |
Uşşak | Türkü | Tanbura | |
Uşşak | Şarkı | Yine eski muhabbet yelleri | Aksak |
Uşşak | Şarkı | Ne idi ne oldu halim | Düyek |
Uşşak | Şarkı | Yanakların çiçektir | Düyek |
Uşşak | Şarkı | Gemi ister yedek | Düyek |
Uzzal | Türkü | Ağla gözlerim ağla çağlar gibi | Aksak |
Uzzal | Türkü | Deli gönül gezer gezer gelirsin | Düyek |
Uzzal | Şarkı | Hazan ile geçti gülşen–ı bustan | Curcuna |
Uzzal | Türkü | Yad eller aldı beni | Türk Aksağı |
Uzzal | Fantezi | Yollarına gül döktüm gelir geçer diye | Düyek |
Zavil | Fantezi | Dudağında yangın varmış dediler | Sofyan |
Zavil | Türkü | Ela gözlüm yıktın benim evimi | Sofyan |
Zengüle | Fantezi | Ne boş yere yanmışım demek ben aldanmışı | Düyek |
Zengüle | Şarkı | Son ümidim de bitti kuş gibi uçtu gitti | Düyek |
“Sadettin Kaynak Kimdir? Hayatı ve Eserleri” için bir yanıt
mükemmel